Vzdelávanie v mediácii v školskom prostredí
20.12.2022 18:22Zdôvodnenie vzdelávacieho programu: Školské prostredie ponúka množstvo situácií, kde prítomnosť mediátora je potrebná. Mediácia realizovaná podľa zákona o mediácii (realizuje ju mediátor zapísaný v registri mediátorov MS SR), mediácia ako odborná metóda riešenia konfliktov (mediátor, školený pedagóg) môže byť účinným nástrojom sanácie prostredia a zlepšovania školskej klímy. V súčasnosti však rastie dopyt po vzdelávaní pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch mediátormi, ktoré by bolo zamerané na riešenie konfliktov, ale aj na program rovesníckej mediácie, ktorý je súčasťou prevencie.
Možnosti mediácie v školskom prostredí – príklad modelu vzdelávania a kompetencií (Mediátor, ktorý absolvuje nadstavbu, môže využiť získané zručnosti ako lektor vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov a lektor programu rovesníckej mediácie).
Forma |
Kategória |
Špecializácia |
Vzdelanie/ príprava/ výber |
Kompetencia |
Mediácia podľa zákona |
Mediátor |
odborná príprava mediátora |
|
|
Mediácia podľa zákona (mediátor registrovaný na MS SR) a mediácia ako odborná metóda, resp. mediačné zručnosti aplikované v prostredí škôl |
Mediátor (nadstavba) bez pedagogického vzdelania |
odborná príprava mediátora a špecializácia v školskej mediácii (zamerané najmä na didaktické zručnosti pre prácu s cieľovou skupinou). |
lektor vzdelávania pre mediátorov, lektor vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov, rovesníckych mediátorov, garant programov mediácie v školskom prostredí
|
|
Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec
|
Mediátor (nadstavba) |
odborná príprava mediátora a špecializácia v školskej mediácii (implementovanie programu rovesníckej) |
||
Koordinátor školskej mediácie |
ďalšie vzdelávanie v školskej/rovesníckej mediácii, napr. inovačné vzdelávania v rozsahu 50 hodín (§ 56 zákona č. 138/2019 Z. z.) |
koordinátor školskej a rovesníckej mediácie, lektor tréningov pre rovesníckych mediátorov
|
||
Pedagogický / odborný zamestnanec využívajúci mediačné zručnosti |
vzdelávanie v zmysle § 79 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z. (zamestnávateľ najmenej jedenkrát ročne umožní absolvovať poradenstvo ..riešenie konfliktov), napr. aktualizačné vzdelávanie (§ 57) |
využívanie mediačných zručností v pedagogickej, resp. v odbornej praxi v školskom prostredí |
||
Vedúci pedagogický/ odborný zamestnanec |
Funkčné vzdelávanie (§ 47 a § 48 zákona č. 138/2019 Z. z.) a vyhláška č. 361/2019 Z. z. |
Príloha 2 časť B Rozširujúci modul - Zavádzať zásady riešenia a predchádzania konfliktov. |
||
Rovesnícky mediátor |
Vybraní žiaci ZŠ, SŠ, školských zariadení |
Výber – dobrovoľnosť, záujem, sociálne kompetencie, skúsenosť s konfliktom, návrh spolužiakov, pozícia v rovesníckej skupine – odporúčanie Štátnej školskej inšpekcie zavádzať programy RM. |
Prevencia:
|
Odporúčame školám v rámci prevencie realizovať programy rovesníckej mediácie zamerané na riešenie konfliktov medzi žiakmi formou dohody, zmierňovania napätých situácií v triedach a prácu so skupinovou dynamikou.
Zdôvodnenie aj tu: https://www.ssi.sk/2022/02/21/top-10-preventivnych-odporucani-proti-sikanovaniu-na-skolach
Odporúčame zriaďovateľom a riaditeľom škôl a školských zariadení, aby pri riešení sporov pred súdnym konaním sa pokúsili vyriešiť spor mimosúdne a využili mediáciu podľa zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov.
Odporúčame zriaďovateľom a riaditeľom, aby pri napĺňaní § 79 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov pri vzdelávaní v oblasti riešenia konfliktov využívali aj vzdelávanie v alternatívnom riešení konfliktov (mediácia, facilitácia, vyjednávanie).
———
Späť