Témy tréningových aktivít a zručnosti rovesníckeho mediátora
26.01.2015 20:39
1. Konflikty a ich príčiny
- Pozná očakávania od programu rovesníckej mediácie k sebe, k spolužiakom, k ostatným mediátorom, k učiteľom, rodičom a širšej verejnosti.
- Dokáže rozlíšiť znaky kvalitného tímu, aj tímu, ktorý sa dostáva do problémov.
- Vie pomenovať nebezpečné miesta v škole.
- Je schopný popísať vo všeobecnosti najčastejšie sa vyskytujúce problémy a konflikty v triede.
- Vie dospieť v tíme mediátorov k dohode na spoločnom názore.
- Je pripravený diskutovať o hodnotách v skupine.
2. Fázy vývoja konfliktu, opisné a hodnotiace pozorovanie
- Identifikuje vplyv prostredia, štádium konfliktu, citové rozpoloženie,...
- Vníma úzkosť, nepriateľstvo, frustráciu,..
- Pomáha sformulovať pocity, potreby a záujmy v konflikte.
- Vie pomenovať pozitívne, aj negatívne emócie v konflikte
- Vie rozlíšiť popisné a pozorovacie hodnotenie a dokáže ho aktívne uplatňovať.
3. Komunikácia v záťažových situáciách
- vedia poskytovať spätnú väzbu a pracovať so sebareflexiou,
- dokážu pracovať so spomienkami,
- poznajú rôzne obranné mechanizmy,
- vedia pretlmočiť sťažnosti,
- vedia tvoriť objasňujúce otázky a pomenovať záujmy v pozičných výrokoch,
- dokážu ustrážiť, aby si sporné strany neskákali do reči,
- vedia pomôcť vyjadriť pocity, myšlienky a priania.
4. Mediačný proces a plánovanie aktivít
- pozná silu emócií, vie ich identifikovať, hľadá spôsoby ich tlmenia,
- vie cez emócie predvídať správanie a snaží sa naň reagovať zmierňovaním napätia,
- vie analyzovať prípadové študie, zhodnotiť možnosti reakcie a vie ich zdôvodniť,
- vie odhadnúť štádium konfliktu, aj vhodnú reakciu, dokáže vytvoriť priestor k reakcii pre obe sporné strany, vie viesť spolužiakov k dohode.
Fotografie: ZŠ Park Angelinum, Košice, ZŠ sv. Cyrila a Metoda, Košice.
———
Späť